Ponad 20% mikro i małych firm nie posiada własnej strony internetowej. Właściciele tych firm w pierwszej kolejności zakładają fanpage na Facebooku, co ma służyć celom reklamowym, aby w miarę dokładnie zaprezentować swój biznes. Następnym etapem jest zaproszenie znajomych do polubienia witryny, którzy z reguły ochoczo odpowiadają na zaproszenie i zostają fanami strony. Zadowolony przedsiębiorca od czasu do czasu zamieszcza na niej posty. Jest przekonany, że zrobił już wszystko w celu rozreklamowania swojej firmy i spokojnie czeka na zamówienia. A tu zamówień nie ma.
W czym jest problem? 
Problem pojawia się wtedy, gdy liczba znajomych nie jest zbyt duża i informacja o naszym biznesie dociera do niewielkiego grona odbiorców, naszych ewentualnych klientów. Nasi znajomi nie mają potrzeby skorzystania z oferowanych przez nas np. usług remontowo-budowlanych, bo w ubiegłym roku wyremontowali sobie łazienkę. Osoby, które polubiły naszego fanpage nie widzą potrzeby zakupu oferowanego przez nas towaru, bo właśnie kilka miesięcy wcześniej kupili nowy 52 calowy telewizor. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Wykorzystać informacje statystyczne o zasięgu na Facebooku. 
Zasięg na Facebooku co to jest i jak go wykorzystać?
Zasięg to dane statystyczne udostępniane użytkownikom Facebooka. Wiedza na temat jak Facebook dystrybuuje treści (posty, zdjęcia, filmy, reklamy) swoich użytkowników jest bardzo pomocna i powinna zostać przez nas wykorzystana. Systematyczna analiza efektów działań na Facebooku może przynieść nam wiele korzyści.
Kluczową informacją statystyczną są dane dotyczące zasięgu.
Na Facebooku występują dwa rodzaje zasięgu: zasięg postów i zasięg całkowity. Statystyki podają organiczne (naturalne) i płatne wyniki działań. Algorytm, który odpowiada za regulowanie zasięgu organicznego, to Edge Rank. Zasięg organiczny może osiągać do 20% liczby fanów fanpage’a. Zasięg płatny jest generowany przez reklamy Facebook Ads.
Zasięg postów to dane, które informują nas o liczbie osób, którym wyświetlono naszego posta.
Zasięg całkowity, to informacja z której dowiadujemy się ile osób podjęło jakąkolwiek aktywność związaną z naszą stroną. W skład zasięgu całkowitego wchodzą własne posty. Posty na stronie opublikowane przez innych użytkowników, reklamy zachęcające do polubienia strony, wzmianki i zameldowania.
Wydaje się, że najważniejszym zasięgiem jest zasięg wirusowy, którego statystyki nie są podawane. Jak sama nazwa wskazuje, rozchodzi się jak wirus. Występuje wtedy, gdy nasza treść postu okazuje się interesująca i poszczególni użytkownicy zwiększają jej zasięg własnym działaniem – interakcjami takimi jak polubienie, udostępnienie, lub skomentowanie posta.
To zasięg wirusowy daje największe możliwości, a jednocześnie stanowi dla nas wyzwanie. Jeśli nasze treści są wartościowe i unikalne, można liczyć, że zostaną zauważone, wywołają zainteresowanie i z automatu dotrą do większej liczby odbiorców.
Co wpływa na wielkość zasięgu na Facebooku?
Aktywność fanów – im większa liczba polubień, komentarzy, udostępnień, tym większe zasięgi. Priorytetową sprawą jest to, abyśmy dbali o wartościową dla grupy docelowej formę postów angażując ich do działania. 
Baza fanów jest więc dla nas fundamentem rozwoju naszego biznesu od której powinniśmy zacząć budować wymierny efekt w postaci klienta. Pamiętajmy, zasięg wirusowy jest nam potrzebny do budowania wizerunku. Należy mieć jednak świadomość, że fani to nie klienci.
Jak fanów zamienić w klientów, kiedy publikować posty, jakie treści faworyzuje Facebook, czy liczba fanów jest ważna i wiele innych ciekawych rzeczy w kolejnych artykułach.