Reklama produktu
Gdzie reklamować produkt?
Jaki środek przekazu najbardziej oddziałuje na odbiorcę?
Wady i zalety różnych środków przekazu.
Jakie środek przekazu jest najtańszy?

Gdzie reklamować produkt?

Chcąc dotrzeć z przekazem reklamowym do wybranych odbiorców, musimy skorzystać z dostępnych środków przekazu. Narzędzia, które są do tego wykorzystywane to tzw. media reklamowe. Do najpopularniejszych należą telewizja, radio, prasa i Internet. Mają one podobny charakter, lecz w inny sposób oddziałują na odbiorcę.


Jaki środek przekazu najbardziej oddziałuje na odbiorcę?


Jak wynika z badań konsumenckich Consumer Barometer with Google na odbiorcę w Polsce najbardziej, oddziałuje reklama w telewizji.

Na pytanie: "Za pośrednictwem jakiego medium reklamowego zapoznałeś się z produktem i dokonałeś zakupu pod wpływem reklamy?”

30% respondentów odpowiedziało, że z telewizji
25% respondentów wskazało Internet
11% prasę (gazeta, magazyn czasopismo)
9% plakat
9% reklamy w sklepie
5% e-mail
3% pozostałe
2% direct mailing



Wady i zalety różnych środków przekazu

Telewizja
Najpopularniejszym i najbardziej oddziałującym środkiem przekazu reklamy w Polsce jest telewizja. Mimo że wydatki na to medium spadają na rzecz Internetu, to telewizja jest w dalszym ciągu najpotężniejszym medium reklamowym. Aż 30% konsumentów zapoznaje się z zakupionym produktem dzięki reklamie telewizyjnej. Niewątpliwą zaletą reklamy telewizyjnej jest jej zasięg i dotarcie do dużego grona odbiorców. Jednak dla małych lokalnych firm ze względu na koszt reklamy, ten środek przekazu jest najczęściej nieosiągalny. Alternatywą dla firm działających lokalnie może okazać się reklama w stacjach lokalnych o mniejszym zasięgu.

Internet
Drugim najbardziej oddziałującym środkiem przekazu treści reklamowych jest Internet.
Reklamowanie się w sieci jest bardzo popularne. Internet należy do najtańszego medium reklamowego. Udział wydatków na reklamę w internecie stale rośnie. W 2018 r. wyniósł 35%.
Internet umożliwia reklamę nie tylko produktu, ale całego biznesu na wiele sposobów. Począwszy od strony internetowej, treści publikowanych na blogu, płatnej reklamy Google (AdWodrs), bezpłatnej usługi dla firm (Google Moja Firma) reklamy w lokalnych portalach informacyjnych, wizytówek w lokalnych katalogach firm, mailingu reklamowego, a skończywszy na mediach społecznościowych.

Prasa
Reklama prasowa każdego roku traci swój udział w rynku za rzecz Internetu, gdzie przeważnie poszukujemy interesujących nas treści za darmo. Jednak o reklamie w prasie warto nie zapominać, ponieważ wiele osób nadal ma swoje ulubione pozycje prasowe. Tej grupy odbiorców nie należy lekceważyć. Poza tym dołożenie próbki lub innego gadżetu pozytywnie oddziałuje na potencjalnego odbiorcę reklamy. Reklama prasowa nie należy do najtańszych. Firmy działające na rynkach lokalnych to zazwyczaj małe, rozwijające się biznesy i w wielu przypadkach nie są w stanie ponieść kosztów reklamy prasowej. Reklama w prasie odnosi się do gazet, magazynów i czasopism.
Do reklamy prasowej nie należy reklama w lokalnych gazetkach reklamowych. Papierowe gazetki reklamowe są już przeszłością. Bezpłatne gazetki reklamowe mają często stosunkowo wysoki nakład, który bardzo często wala się w punktach dystrybucyjnych bez szans dotarcia do właściwej grupy docelowej. Najczęściej czytelnikami gazetek reklamowych są osoby w grupy wiekowej 50+, mieszkające poza miastem, niekorzystające z Internetu. Przed podjęciem decyzji o zamieszczeniu reklamy w takim medium reklamowym należy przeanalizować, czy czytelnicy gazetki znajdują się w naszej grupie docelowa, do której chcemy dotrzeć.

Plakat
Nawet dzisiaj, w dobie Internetu i telewizji skutecznym środkiem przekazu jest tradycyjny plakat. Dlaczego? Plakat po telewizji, internecie i prasie jest czwartym w kolejności środkiem przekazu reklamy. Na ten nośnik reklamy zwraca uwagę 9% klientów. O sile plakatu decyduje jego strona graficzna. Plakat zawiera niewiele tekstu w przeciwieństwie afiszu, który pełni funkcję informacyjną. Na plakacie tekst powinien być prosty i dobitny, dostosowany do określonej grupy odbiorców. Plakat ma zwrócić uwagę stroną wizualną. Jeśli ma przynieść pożądany efekt, musi się wyróżniać. Plakaty są stosunkowo tanie w produkcji. Jednak do ceny produkcji należy doliczyć również opłatę za umieszczenie plakatu. Poza tym można je rozwiesić w wielu miejscach po uzyskaniu zgody na ich zamieszczenie.

Reklamy w sklepie
Z badań rynku wynika, że około 9% klientów o produkcie dowiedziało się z reklamy w miejscu sprzedaży. Praktyka pokazuje, że reklama w sklepie przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Należy jednak pamiętać o tym, aby komunikat reklamowy kierowany do klienta był jasny i czytelny. Dotyczył aktualnie sprzedawanych towarów w sklepie. Istotne znaczenie ma też liczba i sposób rozmieszczenia reklam. Kiedy wnętrze sklepowe wypełnione i „zaśmiecone” jest reklamami, podobnie jak w przypadku zewnętrznych banerów reklamowych, reklama nie ma szans na osiągnięcie właściwego efektu. Do najpopularniejszych reklam sklepowych należą: plakaty, rol lupy, kasetony, naklejki na podłogi. Powszechne stają się urządzenia emitujące ruchome obrazy (filmy reklamowe, animacje), umieszczone w miejscu sprzedaży towaru – w witrynie lub przy kasie sklepu, na półkach z towarem.

E-mail
Nasze skrzynki pocztowe zasypywane są reklamami. Oznacza to, że mailing to wciąż popularny kanał dotarcia z reklamą do klientów. Czy skuteczny? Dla jednych tak dla innych nie. Badania konsumenckie Consumer Barometer with Google wskazują, że zaledwie 5% klientów dowiedziało się o naszym produkcje lub promocji z mailingu. Aby podnieść skuteczność, mailing powinien być bardziej spersonalizowany. Oparty o własną bazę klientów, rodzaj tematów e-maili i ich treści. Wskaźnikiem skuteczności mailingu jest wskaźnik CTR, procentowa liczba użytkowników, którzy kliknęli reklamę (np. na banner lub link sponsorowany).

Direct mailing
Direct mailing to rodzaj reklamy bezpośredniej polegającej na dostarczaniu materiałów promocyjnych (najczęściej w postaci drukowanej typu ulotki, broszury, formularz zamówienia) bezpośrednio do skrzynki pocztowej potencjalnego klienta. Odmianą internetową tej formy promocji jest e-mailing. Jak widać z badań, ten środek przekazu jest mało skuteczny. Zaledwie 2% klientów zapoznaje się z produktem za pośrednictwem reklamy bezpośredniej. Ile razy w zupełnie w nieoczekiwanym momencie lub czasie wręczono Ci ulotkę, która wylądowała w śmietniku bez zapoznania się z jej treścią? Ulotki wrzucane do skrzynek i "wciskane" ludziom na ulicy są najczęściej od razu wyrzucane do kosza. Zły kolportaż ulotek to pieniądze wyrzucone w błoto.
Ulotki nadal mogą stanowić skuteczną formą reklamy pod warunkiem, że docierają we właściwym czasie do właściwej grupy docelowej.

Radio
Kiedyś dobrym pomysłem na reklamę produktu była reklama w miejscowych stacjach radiowych. Dziś widzimy, że tylko 2% klientów poznaję produkt reklamowany w radiu. Podobnie jak w przypadku reklamy prasowej, aby kampania reklamowa w radiu była skuteczna, konieczna jest wielokrotna emisja reklamy. Dla małej firmy z niskim budżetem reklamowym taki kanał reklamowy może stanowić zbyt wysokie obciążenie finansowe i nie będzie to idealny sposób na reklamę.

Jakie środek przekazu jest najtańszy?
Jak widać poszczególne rodzaje środków przekazu reklamy, mają odmienne właściwości. Różnią się oddziaływaniem, zasięgiem i ceną. Mając tego świadomość, jesteśmy w stanie wybrać najbardziej nam odpowiadający środek przekazu.
Jeżeli nas budżet na reklamę jest niewielki, należy zacząć od najtańszego medium, którym jest Internet. Internet daje nam nieograniczone możliwości skutecznej reklamy.