Skuteczną reklamą dla lokalnej firmy są polecenia i rekomendacje. Polecić można dobry towar i usługę.
Bardzo cenne są polecenia od znajomych lub klientów, którzy korzystali już z naszych usług i są zadowoleni. Z czystym sumieniem mogą polecić nas innym bez obawy utraty reputacji.

Szczególnie cenne są polecenia w mediach społecznościowych. Polecenia w social mediach mogą z lokalnej firmy uczynić krajową potęgę w swojej dziedzinie. Wszystko zależy od tego, jak wykreujemy relację ze swoimi klientami i jak będziemy dbali o ich zadowolenie.

Siłą poleceń jest to, że można nas zarekomendować w każdym miejscu i pod każdą szerokością geograficzną.
Polecenia bazują na zaufaniu do osoby, która takie polecenie daje czy wystawia. Najcenniejsze są opinie i polecenia znajomych. Oznacza to, że o wiele lepiej zadziała na potencjalnego klienta polecenie nas przez jego znajomego aniżeli przez obcą osobę na przykład w internecie.

Nie chodzi jednak o polecenia zdobyte przez handlowców w czasie promocji garnków czy odkurzaczy typu - „czy możesz mi podać kontakt do 20 znajomych”. Dlaczego takie polecenia są nieskuteczne? Bo bardzo często osoby podają nam w takiej sytuacji kontakt do znajomych bez wiedzy, czy jest ta osoba w naszej grupie docelowej klientów. Świadomie i celowo podają kontakt do osoby asertywnej, która w rozmowie telefonicznej poinformuje nas, że nie jest zainteresowana ofertą i niczego nie kupi.

Najcenniejsze są dla nas polecenia z kategorii – „szukam dobrego fryzjera” lub „szukam dobrego mechanika” – kogo polecacie? Takie zapytania najczęściej pojawiają się w rozmowach prywatnych i na Facebooku.
Korzystając z takiego polecenia, nie ponosimy kosztów reklamy. Nie rywalizujemy cenowo z konkurencją. Nie tracimy czasu na przekonanie klienta do wyboru naszej oferty. Ważne jest, abyśmy zdobywając takie zlecenie, nie zawiedli klienta i osoby nas polecającej. Pamiętajmy też stosownie podziękować osobie, która nas poleciła.
Nie ma bardziej komfortowej sytuacji niż ta, kiedy klienci trafiają do nas sami z polecenia znajomego. Dzięki poleceniom narodziły się gigantyczne biznesy.

Dlaczego reklamy swoje biznesu nie możemy oprzeć wyłącznie na poleceniach?
• bo mamy ograniczony zasięg znajomych
• nasi znajomi nie wiedzą, że chcemy zdobyć nowych klientów, dlatego nas nie polecają
• nasi znajomi nie wiedzą do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć
• nasi znajomi nie wiedzą w jaki sposób obsłużymy ich znajomych i
w obawie przed utratą reputacji po prostu nas nie polecą
• bo rekomendacje i polecenia to „nakręcanie kasy” a cudze szczęście wywołuje u wielu uczucie zazdrości

Nie zapominajmy, że przeciwieństwem do poleceń jest zła opinia. Jeśli ktoś jest z czegoś niezadowolony to, rozpowie o tym częściej, niż kogoś poleci z kogo jest zadowolony.