Promocje cenowe z punktu widzenia przedsiębiorcy nie należą do najlepszych sposobów prowadzenia walki konkurencyjnej. Chcąc zwiększyć efektywność promocji cenowych, powinniśmy znać zasady ich stosowania.
Promocja cenowa jest najpopularniejszą formą promocji konsumenckiej. Polega na złożeniu klientowi propozycji zakupu pełnowartościowego towaru lub usługi w nowej bardziej atrakcyjnej cenie. Celem promocji cenowej jest zwrócenie uwagi klienta na towar w obniżonej cenie, zainteresowanie i zachęcenie go do zakupu.
Dziś promocje cenowe są nieodłączną częścią sprzedaży towarów i usług. Wojny cenowe są sposobem na zdobywanie udziału w rynku. Okazje cenowe dla swoich klientów przygotowują znane i mniej znane marki, duże sieci handlowe i małe lokalne biznesy.
Chcąc zwiększyć efektywność promocji cenowych, powinniśmy określić ich cel, czas i środki przekazu już na etapie planowania sprzedaży.

Cel promocji
Promocje cenowe tworzymy w celu

  • wzrostu udziału w rynku,
  • wzrostu sprzedaży poza sezonem (np. branża turystyczna)
  • pomocy w wejściu na rynek nowego produktu,
  • pozyskaniu nowych klientów,
  • regulacji zawartości magazynów (czyszczenie magazynów).

Czas i okres promocji
Promocja cenowa powinna być działaniem krótkoterminowym. Utrzymywanie stałej obniżki cenowej obniża wartość i jakość produktu, przyzwyczaja klienta do zakupu w niższej cenie.
Kumulujmy promocje cenowe wokół przeróżnych okazji takich jak walentynki, komunie, dzień matki, dzień dziecka i święta z uwagi na naturalną skłonność ludzi do kupowania prezentów.
Stosujmy promocje sezonowe. Niektóre z produktów charakteryzują się sezonowością sprzedaży. Przykładem może być wzrost sprzedaży obuwia zimowego na przełomie jesieni i zimy. Promocje organizowane poza sezonem przynoszą z reguły straty, bo wiosną i latem nikt nie kupuje zimowych botków czy kozaczków.
Nasze promocje cenowe zaplanujmy minimum na 3 tygodnie przed przewidywanym wzrostem zakupów. Wykorzystujmy akcje typu Black Friday czy CyberMonday i poświąteczne wyprzedaże.

Wybór produktu
Do promocji cenowych nie wybierajmy produktów z niską marżą. Jeśli nasz produkt sprzedajemy na niskiej marży, każda dodatkowa obniżka ceny spowoduje, że przedsięwzięcie przestaje się opłacać. Niska marża może nie pokryć kosztów sprzedaży. Nawet jeśli liczba transakcji na małej marży wzrośnie, to może się okazać, że z powodu większej liczby transakcji musimy zatrudnić dodatkowe osoby lub wynająć dodatkowe pomieszczenie na magazyn. Są to koszty, które powodują, że faktycznie mimo wzrostu ilości transakcji i tak każda z tych transakcji generuje stratę.
Starajmy się wybierać produkty lub usługi z wyższą cena jednostkową. Dla konsumentów większą wartość przedstawia 10-proc. obniżki z ceny 1500 zł niż 20-proc. z ceny 50 zł.

Środki przekazu komunikatu promocyjnego
Liczba dostępnych środków przekazu komunikatu promocyjnego jest bardzo duża. Największy potencjał w przekazie komunikatu mają telewizja i Internet. Dla firm o niskim budżecie najtańszym środkiem przekazu jest Internet. Wybierając Internet jako środek przekazu komunikatu promocyjnego, powinniśmy zacząć od własnej strony internetowe, gdzie zamieszczamy szczegółowy opis promocji. Bezpłatnie informacje o zniżce można udostępnić klientom w Google Moja Firma, na Facebooku w serwisach ogłoszeniowych i portalu Lookalnie.pl. Chcąc zwiększyć zasięg komunikatu reklamowego, możemy utworzyć płatną reklamę w sieci i dotrzeć dzięki niej do większej liczby osób.

Każdy rabat zmniejsza nasze zyski
Decydując się na sprzedaż po niższej cenie, powinniśmy wiedzieć, że każdy rabat zmniejsza nasze zyski. Warto jest więc promocje cenowe uwzględnić już na etapie planowania sprzedaży. Oszacujmy poziom sprzedaży i koszty promocji. Odrzućmy te produkty, które ewidentnie nie będą w stanie sprostać wymogom promocji. Nie przyniosą zysku, a będą generowały straty. Obserwujmy działania konkurencji. Jeśli w tym samym okresie trwa promocja produktów konkurencyjnych, reakcja konsumentów na naszą promocję ulegnie osłabieniu.
Proces zarządzania i planowania promocji wymaga wiedzy i doświadczenia. Tylko dobrze przygotowana akcja promocyjna przełoży się na zamierzony efekt i zwiększy efektywność promocji cenowych.


Zdobywaj nowych klientów!
Sprzedajesz produkty w okazyjnej cenie? Poinformuj naszych czytelników o swojej promocji cenowej!
Już dziś łatwo i samodzielnie dodaj ofertę na swoim koncie w portalu Lookalnie.pl

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu oferty - skontaktuj się z nami.
Otrzymasz pomocne wskazówki i informacje.
Zadzwoń do nas pod numer +48 501 771 071
Napisz na adres e-mail: kontakt@lokkalnie.pl


Czytaj też

Dlaczego opłaca się zamieścić wizytówkę firmy w lokalnym katalogu firm?
Wyszukiwarka Google najpopularniejsza w Polsce – zadbaj o swoją obecność w Google
Reklama produktu – jaki środek przekazu jest najtańszy