Podczas piątkowej wyprzedaży, tzw. Black Friday, czy innej wyprzedaży w dowolnym czasie konsument ma prawo do reklamowania towaru, podobnie jak podczas zwykłych zakupów. Jedyny przypadek uniemożliwiający reklamację to obniżka ze względu na wadę towaru, ale klient musi być o niej poinformowany.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina: na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.
- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W przypadku zakupu przez internet obowiązuje 14-dniowy termin na odesłanie produktu. Nie trzeba podawać przyczyn zwrotu, a sprzedawcy powinien oddać pieniądze bez żadnych warunków.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest już taki prosty i nieskomplikowany jak w przypadku sklepów internetowych. W dużej mierze nie zależy od konkretnych przepisów, ale od dobrej woli sprzedawcy. Aby zabezpieczyć się przed odmową, trzeba w sklepie przed zakupem zapytać o możliwość zwrotu towaru.
UOKiK podkreśla, że prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej.
O problemach konsumenckich można porozmawiać i uzyskać poradę dzwoniąc na infolinię konsumencką 801 440 220, można napisać maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl
Mieszkańcy Bełchatowa i powiatu mogą z problemami konsumenckimi zgłaszać się do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie – Piotra Porzeżyńskiego.
Biuro mieści się w Starostwie Powiatowym, ul. Pabianicka 26, budynek B, tel. 44 635 86 24, fax. 44 635 86 17; adres e-mail: rzecznik@powiat-belchatowski.pl
Przyjęcia interesantów w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów odbywają się w następujących godzinach:
poniedziałek: 11.00 – 15.00
wtorek: 11.00 – 17.30
środa: 11.00 – 15.00
czwartek: 11.00 – 15.00
piątek: 8.00 – 12.00
W celu uzyskania pomocy prawnej należy dostarczyć do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów dotyczących zgłaszanego problemu, np. dowodu zakupu towaru (paragonu), warunków gwarancji (karty gwarancyjnej), treści zawartej umowy wraz z regulaminem świadczenia usług i regulaminem promocji (jeśli taki dokument jest związany ze zgłaszanym problemem), zgłoszenia reklamacyjnego, korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą itp.
Wszystkie sprawy kierowane do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów, również te wysyłane drogą elektroniczną, powinny zawierać imię i nazwisko konsumenta, jego adres zamieszkania ( w tym kod pocztowy) oraz telefon kontaktowy. W przeciwnym razie zostaną pozostawione bez rozpatrzenia – informuje bełchatowskie Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów.