Jako przedsiębiorcy mamy pełną świadomość, że na Facebooku codziennie logują się miliony użytkowników, spędzając wiele godzin na przeglądaniu publikowanych treści.
Wydaje nam się, że jest to idealne miejsce do reklamy własnego biznesu. Jednak, okazuje się, że mało firm odnosi sukces w zdobywaniu klientów na Facebooku.
Dlaczego tak się dzieje? Warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.
W jakim celu zaglądamy na konta facebookowe?
Głównie po to, aby dowiedzieć się, co słychać u naszych znajomych i rodziny. Gdzie i z kim spędzili weekend, jak bawili się na wakacjach lub co nowego ostatnio sobie kupili. Głównie na Facebooka zaglądamy z ciekawości, dla zabawy najczęściej w przerwie śniadaniowej lub po całym dniu pracy. Skoro Facebook to zabawa, to podobnie jak na sobotniej imprezie, na Facebooku nie rozmawiamy o polityce, biznesie i marketingu.
Co się dzieje z firmą, która próbuje zachwalić i sprzedać swoją ofertę na Facebooku?
Na początku, posty takiej osoby są całkowicie ignorowane. Brak jakiejkolwiek aktywności ze strony znajomych prowadzi z czasem do zaprzestania wyświetlania zamieszczanych postów. Prowadząc działania marketingowe na Facebooku musimy sobie uświadomić, że wchodzimy w bardzo prywatne relacje między rodziną i przyjaciółmi. W takich realiach po prostu sprzedaż nie istnieje. Taka praktyka jest nie tylko nieskuteczna, ale także mało kulturalna. Bo kto lubi pseudoznajomych, którzy pod przykrywką przyjaźni próbują na Tobie zarobić?
Jak często wchodzimy na strony firmowe naszych znajomych?
Nie mając potrzeby skorzystania z oferty biznesowej naszych znajomych, nie wchodzimy na ich fanpage. Wszystkie działania prowadzone na firmowym fanpage zmierzają do zwiększenia zasięgu zamieszczanych postów. Z praktyki i doświadczenia wynika, że niewielki odsetek facebookowiczów wchodzi bezpośrednio na oś czasu, żeby zobaczyć, co tam słychać u polubionej marki. Jeśli posty nie pojawią się na tablicy, to prawdopodobnie użytkownik zapomni o marce.
Gdzie szukamy interesujących nas treści?
Kiedy szukamy interesującego nas produktu lub usługi najczęściej korzystamy z wyszukiwarki Google, kiedy chcemy poznać bieżące informacje gospodarcze i polityczne przeglądamy strony ogólnopolskich portali informacyjnych, kiedy chcemy dowiedzieć się co słychać u celebrytów, wchodzimy na portale „plotkarskie”, kiedy chcemy dowiedzieć co dzieje się w naszym regionie lub szukamy lokalnej firmy, szukamy jej w portalach lokalnych.
Czy to oznacza, że na Facebooku nie ma miejsca dla firm i marketingu?
Jeśli decydujemy się na prowadzenie firmowego fanpage warto jest przemyśleć jego formułę i zastanowić się nad tematyką, skutecznością i zasięgiem publikowanych postów. Musimy mieć też świadomość, że fani to nie klienci.
Pamiętajmy o tym, że Facebook nie jest jedynym miejscem w sieci, w którym należy prowadzić działania marketingowe i budować biznesową społeczność. Przedsiębiorcy potrzebują takiego miejsca w sieci, w którym będą mogli zaprezentować swoje oferty, a zainteresowany klient będzie miał możliwość wyboru najbardziej mu odpowiadającej.